Kwaliteitsnet Hoger Onderwijs

Linda van der Grijspaarde

Onderwijsadviseur

U kunt mij – al meer dan vijfentwintig jaar – inzetten als onderwijsadviseur in het hbo en het wo voor projecten van uiteenlopende aard: van het ondersteunen van enkele docenten tot het adviseren over onderwijs- en toetsbeleid.

"Linda heeft veel ervaring  in het ontwerpen van toets-systemen. Met geduld en vasthoudendheid heeft ze samen met het team de toetsing volgens de principes van het programmatisch toetsen ingericht en precies zo zal de toetsing worden uitgevoerd in de opleiding."

Ik begeleid regelmatig opleidingen bij de voorbereidingen op accreditatie en help bij het opzetten van nieuwe opleidingen. Ik treed hierbij op als projectleider, maar ondersteun u ook graag bij het schrijven van een kritische reflectie of bij het ontwikkelen van het onderwijsprogramma.

"Vreemde ogen dwingen: soms vraagt een interne uitdaging in onderwijsland iemand met een buitenstaandersblik. Iemand die vanuit die positie, met kennis, tact, kunde en ervaring, een team de juist stappen kan laten zetten in bijvoorbeeld de eigen ontwikkeling, op weg naar een volgende grote stap. Ik heb mogen ervaren dat Linda die eigenschappen heeft en dat zij op een toegankelijke en zeer plezierige manier haar deskundigheid en vaardigheden inzet. Met aan het einde van de rit een duurzaam positief resultaat."

Regelmatig werk ik als secretaris – en soms als panellid – in visitatiepanels voor Toets Nieuwe Opleidingen of reguliere accreditaties. Ik visiteer wo- en hbo-opleidingen, bachelors en masters, Nederlandstalige en Engelstalige opleidingen en schrijf de beoordelingsrapporten. Ook heb ik ervaring als secretaris bij instellingstoetsen.

Samen met twee andere onderwijskundigen schreef ik het succesvolle Nederlands- en Engelstalige boek ‘Leren (en) doceren in het Hoger Onderwijs’. Het is een praktisch handboek voor docenten en beleidsmedewerkers dat ingaat in op het bedenken, vormgeven, uitvoeren en evalueren van onderwijs. Veel hbo- en wo-instellingen gebruiken dit boek bij de didactische trainingen.

Ik ben analytisch, toegankelijk en kies voor praktische, werkbare oplossingen.